Kitty schreef:Digit je hebt gelijk dat de uitwerking van ver doorgevoerde democratie niet altijd positief is, maar dat doet niets af aan het feit dat het wel democratie is. Dus als je een land goed wil besturen onder een democratie, zul je dus zeker in diezelfde democratie restricties moeten inbouwen in hoeverre je democratische besluiten toelaat. Referenda zijn zeer democratisch, maar ze kunnen dus wel heel negatief uitwerken indien de kiezers binnen zo'n referenda niet verder kunnen kijken dan hun eigen subjectieve belangen. Het is dus op zich een goede zaak dat wij hier niet zoveel doen met referenda dan bijvoorbeeld in de US, maar het is hier dan tevens minder democratisch. Democratie is dus een breed begrip dat aangepast kan worden aan het belang van het efficiënt kunnen besturen van een land. Binnen die democratie kunnen dus keuzes gemaakt worden in hoeverre deze wordt doorgevoerd. De wens van het volk kan dan ondergeschikt gemaakt worden aan het belang van het land, terwijl men nog steeds spreekt van een democratie.
De vraag is maar hoever je in dat laatste kan gaan ! "Wat slecht is voor de korf, is ook niet goed voor de bijen !" is in deze een waarheid als een koe, maar het komt niet bepaald uit democratische hoek (stalinisme). En wie mag bepalen wat "het belang van het land" dan wel mag zijn ?
Over "democratie model VS" heb ik zwaar mijn twijfels : ik heb de hervormingen van Verhofstad binnen de partij van dichtbij meegemaakt : alle macht aan de "burger" en "burgerdemocratie". Stap 1 : afschaffen van de tussenniveau's langs waar waardevolle opinies gefilterd bij de top konden geraken. Stap 2 : "rechtstreekse inspraak" van de burger via congressen met "democratische" applausbeslissingen. Zeg maar het onvolprezen "amerikaans model" ! Resultaat : een paar goede spindoctors en GV had het volledig voor het zeggen. Wat uiteraard van in het begin de bedoeling wel zal geweest zijn. Vandaar mijn opmerking : "Democratie, mijn ...... !"
Volgens mij is democratie nog altijd veruit het minst slechte systeem, maar diegene die het kan verzoenen met algemeen belang en gezond verstand, die heeft bij volgende verkiezingen mijn stem !
Groetjes,
Digit