Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Digit » 01 aug 2009 14:14

Amerika een democratie ???????? :shock: :shock: :shock: :shock:

In Amerika worden verkiezingen gewonnen door diegene met de beste sponsors, of diegene wiens broer als goeverneur de verkiezingen van een belangrijke staat kan "bijfitten" !

Ál de rest is show en media ! Probeer in Amerika maar eens een "liberaal" of "links" standpunt in de pers te krijgen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit
Unstoppable!

Berichtdoor Kitty » 01 aug 2009 15:54

Ok, dan heb je het puur over de verkiezingen, daar speelt geld inderdaad een enorm grote rol. Maar in het dagelijks leven hoef je maar genoeg handtekeningen te verzamelen en je krijgt wat je als stad of dorp wenst, zelfs als het ten koste gaat van andere zaken. En voor alles worden referenda gehouden. In Nederland heb je als burger geen moer meer te vertellen zogauw de verkiezingen een regering hebben gevormd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty
Site Admin

Berichtdoor Digit » 01 aug 2009 20:19

Kitty schreef:Ok, dan heb je het puur over de verkiezingen, daar speelt geld inderdaad een enorm grote rol. Maar in het dagelijks leven hoef je maar genoeg handtekeningen te verzamelen en je krijgt wat je als stad of dorp wenst, zelfs als het ten koste gaat van andere zaken. En voor alles worden referenda gehouden. In Nederland heb je als burger geen moer meer te vertellen zogauw de verkiezingen een regering hebben gevormd.

Al eens goed nagedacht over de verschillende "technieken" die kunnen gebruikt worden om handtekeningen te "verzamelen" ? Misschien je licht eens opsteken bij mensen die de koningskwestie en de schoolstrijd hebben meegemaakt ! Stuur in zo'n stadje maar eens vertrouwelingen van de voorzitter van de kerkgemeenschap en van de burgemeester-annex-grootste-werkgever samen op pad, en vraag je dan af hoeveel mensen tekenen zonder te weten waarover het gaat !

En ken je de "autobussendemocratie" waarmee partijcongressen worden "bijgestuurd" ? Ik kan je er uit eigen ervaring iets over vertellen ! Democratie ? Mijn ........ :twisted: :oops:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit
Unstoppable!

Berichtdoor Kitty » 01 aug 2009 20:24

Lobbyen is natuurlijk ook een groot onderdeel en manipulatie, tja, dan moeten we dus constateren dat democratie niet bestaat en we allen te maken hebben met een soort van fake democratie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Kitty
Site Admin

Berichtdoor appelfflap » 01 aug 2009 22:39

Kitty schreef:Lobbyen is natuurlijk ook een groot onderdeel en manipulatie, tja, dan moeten we dus constateren dat democratie niet bestaat en we allen te maken hebben met een soort van fake democratie.

onze democratie is een vorm van vertegenwoordiging. Ik kies iemand en die kan in de komende x aantal jaar in mijn plaats stemmen.
een systeem met gaten maar het minst slechte. referenda klinkt leuk maar ik ben daar geen fan van omwille van manipulaties allerhande
(vraagstelling, onwetendheid bij de bevolking, polarisaties,...)
People demand freedom of speech, to make up for the freedom of thought, which they avoid (Kierkegaard)
http://www.youtube.com/watch?v=reXi09Nb ... re=related
appelfflap
Unstoppable!

Re: Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Berichtdoor Digit » 06 aug 2009 12:11

Kitty,

Kijk hier : http://www.eliant.nl/ voor het absurde gemak waarmee de anthroposofen 730.000 handekeningen bijeen harken voor een totaal van de pot gerukt manifest !

Als dát de basis is voor "democratie", dan verbaast het mij niet dat er in Tennessee ooit een wet gestemd is die Pi = 22/7 !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit
Unstoppable!

Berichtdoor Kitty » 06 aug 2009 13:14

Digit je hebt gelijk dat de uitwerking van ver doorgevoerde democratie niet altijd positief is, maar dat doet niets af aan het feit dat het wel democratie is. Dus als je een land goed wil besturen onder een democratie, zul je dus zeker in diezelfde democratie restricties moeten inbouwen in hoeverre je democratische besluiten toelaat. Referenda zijn zeer democratisch, maar ze kunnen dus wel heel negatief uitwerken indien de kiezers binnen zo'n referenda niet verder kunnen kijken dan hun eigen subjectieve belangen. Het is dus op zich een goede zaak dat wij hier niet zoveel doen met referenda dan bijvoorbeeld in de US, maar het is hier dan tevens minder democratisch. Democratie is dus een breed begrip dat aangepast kan worden aan het belang van het efficiënt kunnen besturen van een land. Binnen die democratie kunnen dus keuzes gemaakt worden in hoeverre deze wordt doorgevoerd. De wens van het volk kan dan ondergeschikt gemaakt worden aan het belang van het land, terwijl men nog steeds spreekt van een democratie.

Kitty
Site Admin

Berichtdoor siger » 06 aug 2009 14:25

Digit schreef:Kitty,

Kijk hier : http://www.eliant.nl/ voor het absurde gemak waarmee de anthroposofen 730.000 handekeningen bijeen harken voor een totaal van de pot gerukt manifest !

Als dát de basis is voor "democratie", dan verbaast het mij niet dat er in Tennessee ooit een wet gestemd is die Pi = 22/7 !

Groetjes,

Digit

Digit,

Dat is toch maar rond de 1%, het zou mooi zijn als onzin nooit hoger zou scoren.

@Appelflap,

Onwetendheid van de bevolking is wel het genadeschot voor elke vorm van democratie. Gelukkig is er aan te verhelpen.
Menselijke catastrofes zijn het gevolg van laksheid in mensenrechten en democratie, twintig jaar daarvoor.
Sigers Weblog
siger
Unstoppable!

Berichtdoor Digit » 06 aug 2009 15:07

Kitty schreef:Digit je hebt gelijk dat de uitwerking van ver doorgevoerde democratie niet altijd positief is, maar dat doet niets af aan het feit dat het wel democratie is. Dus als je een land goed wil besturen onder een democratie, zul je dus zeker in diezelfde democratie restricties moeten inbouwen in hoeverre je democratische besluiten toelaat. Referenda zijn zeer democratisch, maar ze kunnen dus wel heel negatief uitwerken indien de kiezers binnen zo'n referenda niet verder kunnen kijken dan hun eigen subjectieve belangen. Het is dus op zich een goede zaak dat wij hier niet zoveel doen met referenda dan bijvoorbeeld in de US, maar het is hier dan tevens minder democratisch. Democratie is dus een breed begrip dat aangepast kan worden aan het belang van het efficiënt kunnen besturen van een land. Binnen die democratie kunnen dus keuzes gemaakt worden in hoeverre deze wordt doorgevoerd. De wens van het volk kan dan ondergeschikt gemaakt worden aan het belang van het land, terwijl men nog steeds spreekt van een democratie.

De vraag is maar hoever je in dat laatste kan gaan ! "Wat slecht is voor de korf, is ook niet goed voor de bijen !" is in deze een waarheid als een koe, maar het komt niet bepaald uit democratische hoek (stalinisme). En wie mag bepalen wat "het belang van het land" dan wel mag zijn ? :shock:

Over "democratie model VS" heb ik zwaar mijn twijfels : ik heb de hervormingen van Verhofstad binnen de partij van dichtbij meegemaakt : alle macht aan de "burger" en "burgerdemocratie". Stap 1 : afschaffen van de tussenniveau's langs waar waardevolle opinies gefilterd bij de top konden geraken. Stap 2 : "rechtstreekse inspraak" van de burger via congressen met "democratische" applausbeslissingen. Zeg maar het onvolprezen "amerikaans model" ! Resultaat : een paar goede spindoctors en GV had het volledig voor het zeggen. Wat uiteraard van in het begin de bedoeling wel zal geweest zijn. Vandaar mijn opmerking : "Democratie, mijn ...... !"

Volgens mij is democratie nog altijd veruit het minst slechte systeem, maar diegene die het kan verzoenen met algemeen belang en gezond verstand, die heeft bij volgende verkiezingen mijn stem !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit
Unstoppable!

Berichtdoor siger » 07 aug 2009 15:20

Als je even rondkijkt naar alternatieven, moet je toch niet te snel op de democratie schieten. Niet alleen hebben we niet beters, het kan ook heel makkelijk en heel snel slechter worden.

Het gebrekkige oordeel van de burger, de essentie van alle kritiek op de democratie, speelt ook in het nadeel van gelijk welk ander systeem. Dus zit er niets anders op dan daar wat aan te doen.

Verder mogen we ook niet vergeten dat een moderne democratie (al is het maar om haar eigen functionaliteit te bewaren) rechten van individuen garandeert in haar grondwet.
Menselijke catastrofes zijn het gevolg van laksheid in mensenrechten en democratie, twintig jaar daarvoor.
Sigers Weblog
siger
Unstoppable!

Berichtdoor Digit » 07 aug 2009 15:31

Volledig akkoord, alleen niet te snel juichen ! Er zijn - ook bij ons - nog flink wat zwakke plekken, en de oplossingen daarvoor liggen niet zo snel voor de hand. Zeker al niet als we democratisch willen blijven !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Digit
Unstoppable!

Berichtdoor appelfflap » 07 aug 2009 15:32

siger schreef:@Appelflap,
Onwetendheid van de bevolking is wel het genadeschot voor elke vorm van democratie. Gelukkig is er aan te verhelpen.

gedeeltelijk juist maar je kunt niet verwachten dat een bevolking ff snel een objectief oordeel kan vormen over iets extreem complex zoals Europese wetgeving (om maar 1 voorbeeld te geven).

in de besluitvorming zullen burgers veel sneller naar bepaalde bekende kaders teruggrijpen.
de boer zal sneller tegenstemmen als hij hoort dat zijn subsidies in gevaar komen. ik herinner me een zweeds referenda ivm de Euro waar het op den duur ging over vrouw aan de haard. #-o
People demand freedom of speech, to make up for the freedom of thought, which they avoid (Kierkegaard)
http://www.youtube.com/watch?v=reXi09Nb ... re=related
appelfflap
Unstoppable!

Berichtdoor siger » 07 aug 2009 23:35

In dat verband vond ik dit een mooie verrassing:
Bibelebons schreef:Ik vond toevallig dit en het licht heel goed het belang van filosofie voor kinderen toe (http://www.scriptiebank.be/EN/index.php ... fd05&id=85). De hele scriptie is online terug te lezen.
Sigers Weblog
siger
Unstoppable!

Berichtdoor XveganxchickX » 09 aug 2009 10:04

Hallo

Ik passeerde hier toevallig en toen zag ik deze dicussie.
Wel jammer dat het wat offtopic gaat want de laatste pagina gaat over democratie, maar waar ik wil toekomen: ik denk dat ik wsl wel kan doorgaan voor zo'n "extremistische activist", enfin volgens jullie toch.

Ik weet niet of hier zo'n persoon al heeft gepost, maar ik zou in ieder geval graag in dialoog gaan! Eens kijken waar die mening vandaan komt, mijn eigen mening en visie geven, en misschien dat jullie mening hier dan wel veranderd ;)

Ik weet echter niet goed waar te beginnen... so shoot me zou'k zeggen! :)
XveganxchickX
Unstoppable!

Berichtdoor siger » 09 aug 2009 10:25

Welkom XveganxchickX, gooi je maar op het topic!
Sigers Weblog
siger
Unstoppable!

VorigeVolgende

Keer terug naar Ethische dilemma's