rk kerk liet homo-jongens castreren

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Re: rk kerk liet homo-jongens castreren

Berichtdoor kiks » 29 jun 2012 07:46

Update.
Het bisdom Roermond heeft ook naar de maatstaven van de jaren vijftig 'onaanvaardbaar' gehandeld door 37 verdachte overlijdensgevallen bij instelling Sint Joseph in Heel te verzwijgen. Dat stelt het Openbaar Ministerie (OM).
http://www.limburger.nl/article/20120629/REGIONIEUWS01/120629594/1008
Om onder verjaring uit te komen, heeft het OM nog bekeken of het bisdom vervolgd kon worden wegens 'misdaad tegen de menselijkheid'. De wet die dit mogelijk maakt, is echter pas in de jaren zeventig ingevoerd en geldt alleen voor nieuwe gevallen.

Verjaring maakt de misdaad onder auspiciën van het bisdom niet minder, slechts niet meer te vervolgen. :evil:

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof
kiks
Diehard

Berichtdoor siger » 29 jun 2012 09:02

De les die men vandaag moet trekken, is dat alle organisaties veel directer en grondiger gecontroleerd moeten worden, en dat "heiligheid" of een ander gelijk in geen geval vertrouwen mag krijgen of voorrechten mag opleveren. Anders zal elk misdrijf wel verjaren...
Hoe slechter iemands logica is, hoe belangwekkender de conclusies zijn. (Bertrand Russell)

Sigers Weblog
siger
Unbreakable

Berichtdoor HenkM » 29 jun 2012 09:48

@ Jim, en Kiks

Even de omstandigheden daargelaten, en zonder meer ontoelaatbaar, ook toen,
dan zie ik geen ander motief om te doden dan 'erbarmen' ....

Of dat moord is ? Voor mij niet.

Kijk, als het motief zou zijn dat deze kinderen toch niet voor nageslacht zouden kunnen zorgen, en dus geen meerdere schaapjes, dan wordt het, m.i., een heel ander verhaal. Maar zelfs ik ben hier niet cynisch genoeg voor.
With or without religion good people will do good things and evil people will do evil.
For good people to do evil things that takes religion. (Steven Weinberg)
"Gods are fragile beings; they may be killed by a whiff of science or a dose of common sense - Richard Dawkins
HenkM
Diehard

Berichtdoor siger » 29 jun 2012 11:48

HenkM schreef:...dan zie ik geen ander motief om te doden dan 'erbarmen' ....

Waar zie jij aanwijzingen voor 'erbarmen'? Ik zie nergens een beschrijving van de toestand van de slachtoffers die toelaat die conclusie te trekken. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien?
Hoe slechter iemands logica is, hoe belangwekkender de conclusies zijn. (Bertrand Russell)

Sigers Weblog
siger
Unbreakable

Berichtdoor HenkM » 29 jun 2012 12:22

siger schreef:
HenkM schreef:...dan zie ik geen ander motief om te doden dan 'erbarmen' ....

Waar zie jij aanwijzingen voor 'erbarmen'? Ik zie nergens een beschrijving van de toestand van de slachtoffers die toelaat die conclusie te trekken. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

Natuurlijk zie je die niet: het mocht eens aanleiding geven tot navolging!

50/60 er jaren. (zwaar) geestelijk gehandicapte kinderen.
With or without religion good people will do good things and evil people will do evil.
"Gods are fragile beings; they may be killed by a whiff of science or a dose of common sense - Richard Dawkins
HenkM
Diehard

Berichtdoor Jin » 29 jun 2012 14:32

Ook in de vijftiger en zestiger jaren werden deze mensen liefdevol verzorgd.
De RKK heeft er een geestelijke opgezet die niet tegen zijn taak opgewassen was, geen opleiding had en alleen stond.
De man heeft zich (misschien uit wanhoop) getracht om het lijden van de aan hem toevertrouwde mensen te verlichten en heeft geen andere oplossing gezien dan moord.
Daar kun je de man verantwoordelijk voor houden, de arts die de aktes tekende en de leiding.
Er is geen excuus voor moord op zwakzinnigen.

Nee Henk, de plank slaat mis.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Future World
Jin
Site Admin

Berichtdoor Blues-Bob » 29 jun 2012 14:53

Jim schreef:Ook in de vijftiger en zestiger jaren werden deze mensen liefdevol verzorgd.
De RKK heeft er een geestelijke opgezet die niet tegen zijn taak opgewassen was, geen opleiding had en alleen stond.
De man heeft zich (misschien uit wanhoop) getracht om het lijden van de aan hem toevertrouwde mensen te verlichten en heeft geen andere oplossing gezien dan moord.
Daar kun je de man verantwoordelijk voor houden, de arts die de aktes tekende en de leiding.

Hulde aan deze reactie, met als toevoeging dat mensen die met een 2000 jaar oud boek staan te zwaaien en roepen dat ze het beter weten nog altijd potientieel een ernstige bedreiging zijn voor mensen die aan hen overgeleverd worden. Iedere Nederlander behoort dat te weten. Jammer genoeg zijn deze mensen soms zelf ook ouder...

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Blues-Bob
Diehard

Berichtdoor HenkM » 29 jun 2012 20:38

Blues-Bob schreef:
Jim schreef:Ook in de vijftiger en zestiger jaren werden deze mensen liefdevol verzorgd.

Hulde aan deze reactie, met als toevoeging dat mensen die met een 2000 jaar oud boek staan te zwaaien en roepen dat ze het beter weten nog altijd potientieel een ernstige bedreiging zijn voor mensen die aan hen overgeleverd worden. Iedere Nederlander behoort dat te weten. Jammer genoeg zijn deze mensen soms zelf ook ouder...

Groet,

Bob

Ik ben het hier gewoon niet mee eens (in dit geval, dus).

Dat boek heeft er niets mee te maken, naar mijn idee.

Als, een grote als, mijn veronderstelling aangaande het motief is zoals ik denk dat het was, dan sta ik achter mijn standpunt.
HenkM
Diehard

Berichtdoor siger » 29 jun 2012 22:44

HenkM schreef:Als, een grote als, mijn veronderstelling aangaande het motief is zoals ik denk dat het was, dan sta ik achter mijn standpunt.

Ik kom er toch nog eens op terug Henk.

Je hebt geen aanwijzingen voor je boude veronderstelling. En ze is volledig in strijd is met mijn ethiek als atheïst en materialist.

Je lijkt wel mensen gelijk te geven die beweren dat ongelovigen immoreel zijn, waardoor het hele plaatje omgekeerd wordt. Zeer pijnlijk.

Sigers Weblog
siger
Unbreakable

Berichtdoor HenkM » 01 jul 2012 12:24

siger schreef:
HenkM schreef:Als, een grote als, mijn veronderstelling aangaande het motief is zoals ik denk dat het was, dan sta ik achter mijn standpunt.

Ik kom er toch nog eens op terug Henk.

Je hebt geen aanwijzingen voor je boude veronderstelling. En ze is volledig in strijd is met mijn ethiek als atheïst en materialist.

Je lijkt wel mensen gelijk te geven die beweren dat ongelovigen immoreel zijn, waardoor het hele plaatje omgekeerd wordt. Zeer pijnlijk.

Jij hebt geen aanwijzingen voor het tegendeel, siger. (en ik blijf er (ook) bij dat dit off topic is.

Jij zegt dat ik immoreel ben? Want ik ben atheïst. (hoezeer ik dat woord ook verafschuw)
Ik zeg dat het vasthouden aan egoïstische principes (want het gaat jou blijkbaar helemaal niet om de kinderen zelf) immoreler is. Denk even aan het verdriet om iemand, een naaste, die overlijdt.
Wat, denk je, is dat verdriet nu eigenlijk? Juist ja ... van de achterblijvers. De doden zelf hebben nergens meer last van. Of verdriet over.

Ik ging nog een heel verhaal schrijven over mijn 'verdediging', maar ik besef dat zo iets nutteloos is.

Als je ziende blind wil zijn ... soit ....
HenkM
Diehard

Berichtdoor Fenomeen » 01 jul 2012 14:56

Vanavond bij Brandpunt, 22:45, Nederland 2.

Piramide van zwijgen

Een broeder die betrokken was bij de dood van 37 hulpbehoevende jongens in het katholieke jongensinternaat Sint Joseph in Heel. Het Openbaar Ministerie bevestigde deze week het verhaal dat een oud-medewerker eerder in KRO Brandpunt vertelde. We hebben hier zonder enige twijfel te maken met het grootste schandaal in het naoorlogse katholieke Nederland. Nu de feiten bekend zijn, blijven een paar vraag hangen: hoe is het mogelijk, dat de gruwelijke toedracht bijna zestig jaar lang verborgen kon blijven? En minstens zo relevant: hoe was het in hemelsnaam mogelijk dat die gruwelijke geschiedenis ook in decennia daarna in de doofpot verdween? Een reportage van Fons de Poel over het grote zwijgen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen
Superposter

Berichtdoor Fenomeen » 02 jul 2012 13:26

De uitzending van Brandpunt:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1269755

Toch blijf ik het lastig vinden mijn 'anno 2012' bril af te zetten. :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen
Superposter

Berichtdoor siger » 02 jul 2012 13:36

HenkM schreef:Ik zeg dat het vasthouden aan egoïstische principes (want het gaat jou blijkbaar helemaal niet om de kinderen zelf) immoreler is.

Ik begrijp de redenering niet, maar het lijkt wel een grove belediging. Even terugtrappen maar.

HenkM schreef:Denk even aan het verdriet om iemand, een naaste, die overlijdt. Wat, denk je, is dat verdriet nu eigenlijk? Juist ja ... van de achterblijvers. De doden zelf hebben nergens meer last van.

Sarcasme!
Misschien is de oplossing de rouwenden om te brengen zodat ze van hun grote verdriet af zijn? Tja, dan heb je natuurlijk weer nieuwe rouwenden met groot verdriet. Maar die verlossen we dan toch ook gewoon uit hun lijden? Want de doden hebben nergens meer last van. Trouwens, als je zomaar iedereen laat leven houd je toch maar vast aan immorele egoïstische principes....

Sigers Weblog
siger
Unbreakable

Berichtdoor HenkM » 02 jul 2012 14:46

siger schreef:
HenkM schreef:Ik zeg dat het vasthouden aan egoïstische principes (want het gaat jou blijkbaar helemaal niet om de kinderen zelf) immoreler is.

Ik begrijp de redenering niet, maar het lijkt wel een grove belediging. Even terugtrappen maar.

HenkM schreef:Denk even aan het verdriet om iemand, een naaste, die overlijdt. Wat, denk je, is dat verdriet nu eigenlijk? Juist ja ... van de achterblijvers. De doden zelf hebben nergens meer last van.

Sarcasme!
Misschien is de oplossing de rouwenden om te brengen zodat ze van hun grote verdriet af zijn? Tja, dan heb je natuurlijk weer nieuwe rouwenden met groot verdriet. Maar die verlossen we dan toch ook gewoon uit hun lijden? Want de doden hebben nergens meer last van. Trouwens, als je zomaar iedereen laat leven houd je toch maar vast aan immorele egoïstische principes....

Verdraaien is ook een kunst.

Wie heeft het over iedereen? wie heeft het over iedereen doden dan wel in leven laten?
Het gaat om specifieke gevallen. En het betreft een onderwerp dat ook nu nog speelt.
HenkM
Diehard

Berichtdoor siger » 02 jul 2012 17:37

HenkM schreef: Het gaat om specifieke gevallen.

Niet zolang je niet met specificaties komt, en uitlegt waarom deze jongens aan die specificaties voldeden.
Je uitleg mag wel rekening houden met de ernst van de feiten.

Sigers Weblog
siger
Unbreakable

VorigeVolgende

Keer terug naar Actualiteit.