Moderator: Moderators
reaper schreef:Wat ik bedoel is:
hier gaat slechts gedeeltelijk de wet van Argimedes op. Argimedes verhaal gaat over het berekenen van het volume van een VOLLEDIG ondergedompelde kroon om zo de dichtheid te bepalen en te zien of deze kroon van puur goud of mengelingen van zilvergoud was samengestelt. bij de sponzen spelen twee extra factoren mee.
- spons materiaal is lichter dan water en blijft dus drijven. hierdoor steekt niet de gehele spons onder water en gaat het dus alleen om de waterverplaatsing van het deel dat zich onderwater bevind.
- spons meent water op waardoor het zwaarder wordt en lager in het water komt te liggen.ALLEENneemt het deel dat boven water uit steekt ook water op. Aangezien dit water dus niet kan meetellen bij het bepalen van een verhoogde of verlaagde waterspiegel.
om dit verhaal tot een goed einde te brengen zijn er vier dingen nodig.
- bepaling van het gewicht van de spons in het droge stadium (wegen)
- bepaling van het volume van de spons (volledige onderdompeling en meting van het verplaatste water.)
- bepaling van de dichtheid van de spons
- bepaling van het volume van de spons onder en boven water in de proefopstelling. meting van waterverplaatsing van het onderwaterdeel van de spons en daardoor bepaling van hoeveel de stijging van de waterspiegel in werkelijkheid is. Het onderwaterdeel neemt zowel zijn eigen waterverplaatsing als die van het bovenwaterdeel+water voor zijn rekening (gewicht min opwaartse druk.)
Zoals ik al zei. zie het als een schip met lading. een deel blijft boven water uitsteken. het gaat hier dus om de waterverplaatsing niet om de inhoud.
Dat is logica.
Rebecca schreef:Je conclusie klinkt aannemelijk. De massa van de spons draagt bij aan de totale massa van de inhoud van de emmer...![]()
Laatst werd ik er in een film op ge-attendeerd ('Pups') dat wanneer een mens overlijdt, dat deze direct na de dood 7 gram lichter weegt. De een spreekt over het ziel-gewicht wat is heengegeaan en de ander zegt dat die 7 gram te wijten is aan de vaak spontane ontlasting die optreedt na sterfte...Maar goed, allicht een beetje off-topic, maar het blijft een kwestie van gewicht![]()
Rebecca schreef:Rebecca schreef:Je conclusie klinkt aannemelijk. De massa van de spons draagt bij aan de totale massa van de inhoud van de emmer...![]()
Laatst werd ik er in een film op ge-attendeerd ('Pups') dat wanneer een mens overlijdt, dat deze direct na de dood 7 gram lichter weegt. De een spreekt over het ziel-gewicht wat is heengegeaan en de ander zegt dat die 7 gram te wijten is aan de vaak spontane ontlasting die optreedt na sterfte...Maar goed, allicht een beetje off-topic, maar het blijft een kwestie van gewicht![]()
Of is het nou een kwestie van volume of was het nou weer massa, uh dichtheid; Wie geeft even een preciese betekenis en toepassing van deze natuurkundige begrippen? Volgens mij worden die begrippen nml. nog wel eens door elkaar gehaald (including me...)
Anonymous schreef:Rebecca schreef:Rebecca schreef:Je conclusie klinkt aannemelijk. De massa van de spons draagt bij aan de totale massa van de inhoud van de emmer...![]()
Of is het nou een kwestie van volume of was het nou weer massa, uh dichtheid; Wie geeft even een preciese betekenis en toepassing van deze natuurkundige begrippen? Volgens mij worden die begrippen nml. nog wel eens door elkaar gehaald (including me...)
Het volume is dacht ik de inhoud van het voorwerp.
De massa : http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa
De dichtheid werd ook wel genoemd: "het soortelijk gewicht". http://www.arpat.com/bier/wboek/wb_Dichtheid.htm
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten